Ligia Maria da Silva RIBEIRO
vínculo Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto
email lmrfe.up.pt
ano 28-12-2011
Chave de associação FCT j576349xrznw (30%)

grupos de investigação   Centro de Comunicação e Representação Espacial - Center for Communication and Spatial Representation

Lígia Ribeiro é doutorada em Ciências de Engenharia pela Universidade do Minho e licenciada em Matemática Aplicada pela Universidade do Porto (U.Porto).
É investigadora principal da Faculdade de Engenharia da U.Porto (FEUP) desde 2002.
Entre 2006 e 2014 foi pró-reitora da U.Porto para a área das Tecnologias de Informação e Comunicação. Foi vice-presidente do Instituto de Recursos e Iniciativas Comuns da U.Porto entre 2003 e 2006 e diretora do Centro de Informática da FEUP entre 1997 e 2002.
Representa a U.Porto na organização  EUNIS (European University Information Systems) desde 1998, sendo membro da direção desta organização desde 2000. Foi Vice-Presidente da EUNIS entre 2002 e 2004 e Presidente entre 2004 e 2006.
Os seus interesses de investigação centram-se na Simulação Computacional, Computação de Elevado Desempenho, Sistemas de Informação, Administração Eletrónica e Espaços de Aprendizagem Informais.
Recebeu três prémios, um nacional e dois internacionais, no domínio dos sistemas de informação e em 2013 recebeu o prémio Jens Dørup E-Learning Award, que distinguiu o trabalho em coautoria “Learning spaces and students' entrepreneurship: the strategy for the successful implementation of an e-learning café in campus U. Porto” e reconheceu o e-learning café da U.Porto como exemplo de relevo para a implementação de espaços de aprendizagem informais apoiados por tecnologias de informação.

Lígia Ribeiro holds a PhD in Engineering Science from the University of Minho and received her degree in Applied Mathematics from the University of Porto.
She is Principal Researcher at the Faculty of Engineering of the University of Porto since 2002.
She was pro-rector at the University of Porto between 2006 and 2014, being responsible for ICT. She was vice-president of the Institute for Common Resources and Initiatives of the same University between 2003 and 2006 and director of the Computer Centre of the Faculty of Engineering of the University of Porto between 1997 and 2002.
Lígia Ribeiro was President of EUNIS, the “European University Information Systems Organization”, between 2004 and 2006, after being vice-president for two years. She is presently member of the EUNIS Board of Directors.
Her main research areas of interest are Computer Simulation, High Performance Computing, Information Systems, Electronic Administration and Informal Learning Spaces.
She has received three awards, one national and two international, in the field of information systems and in 2013 she received the Jens Dørup E-Learning Award, which distinguished the co-authoring work "Learning spaces and students' entrepreneurship: the strategy for the successful implementation of an e-learning cafe in campus U. Porto ": This award recognized U.Porto’s  e-learning cafe as an important example for the implementation of informal learning spaces supported by information technologies.