Álvaro António Gomes DOMINGUES
categoria Professor Associado
email adominguesarq.up.pt
ano 01-01-2003
Chave de associação FCT J035208XHN73 (50%)

grupos de investigação   Património da Arquitectura, da Cidade e do Território - Architecture, City and Territory Heritage   (5%) Morfologias e Dinâmicas do Território - Territory Dynamics and Morphologies   (95%)

Álvaro Domingues (Melgaço, 1959) é geógrafo, doutorado em Geografia Humana pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto em 1994. Desde 1999 é docente do mestrado integrado e do curso de doutoramento. É também membro do Conselho Científico. Como investigador do Centro de Estudos de Arquitectura e Urbanismo da FAUP, tem desenvolvido uma actividade regular de investigação e publicação no âmbito de projectos com a Fundação Calouste Gulbenkian, com a Fundação Ciência e Tecnologia, com a CCDR-N, CCDR-C, com a Xunta da Galiza, com a Escola Técnica Superior de Arquitectura da Coruña e de Barcelona, com a Erasmus Iniversity of Rotterdam-EURICUR, com o Club Ville Aménagement – Paris; com o CCCB, Barcelona, com a Universidade de Granada – Planeamento e Urbanismo, com as Universidade Federal de S. Paulo e do Rio de Janeiro-Brasil, com as Universidades do Minho e Coimbra, com os municípios de Guimarães e Porto, com a Ordem dos Arquitectos, com a Fundação de Serralves e a Fundação da Juventude, entre outros. No CEAU-FAUP a sua actividade centra-se na Geografia Humana, Paisagem, Urbanismo e Políticas Urbanas, quer em termos de investigação, quer em termos de assessoria externa, formação e divulgação científica.

Álvaro Domingues (Melgaço, 1959) is a geographer, doctorate in Human Geography by the Faculty of Arts of the University of Porto in 1994. Since 1999, is a professor at the Faculty of Architecture FAUP at the integrated master's degree MIARQ and the PhD program. It is also a member of the Scientific Council of FAUP.
As a researcher at the Center for Architecture and Urbanism of FAUP, Domingues has been developing a regular activity of research and publication in projects with the Calouste Gulbenkian Foundation, with the Science and Technology Foundation, with CCDR-N, CCDR-C, with the Xunta of Galicia, with the Technical School of Architecture of Coruña and Barcelona,
with the Erasmus University of Rotterdam-EURICUR, with the Club Ville Aménagement - Paris; with the CCCB, Barcelona; with the University of Granada - Planning and Urbanism; with the Federal University of S. Paulo and Rio de Janeiro-Brazil; with the Universities of Minho and Coimbra, with the Municipalities of Guimarães and Porto, with the Order of Architects, with the Serralves Foundation and the Youth Foundation, among others. In CEAU-FAUP his main activity is centered on Human Geography, Landscape, Urbanism and Urban Policies, both in terms of research and external advice, training and scientific dissemination. A. Domingues publishes as essayist about the portuguese contemporary cultur and geography.