Maria Gisela Antunes LAMEIRA
vínculo Bolseiro de Investigação
email glameiraarq.up.pt
ano 08-02-2017
Chave de associação FCT J555596zEbwr (100%)

grupos de investigação   Atlas da Casa - Housing architectural design and forms of dwelling

Gisela Lameira (Viseu, 1978). Arquitecta. Completou licenciatura em Arquitectura pela Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto (FAUP, 2002), Mestrado em Estudos do Espaço e do Habitar em Arquitectura pela Faculdade de Arquitectura da Universidade Técnica de Lisboa (FAUTL, 2010) e Doutoramento em Arquitectura (FAUP, 2017), defendendo tese intitulada “O prédio de rendimento portuense. Topologias, tipologias e modelos de habitação plurifamiliar na 1ª metade do século XX”, sob orientação do Professor Francisco Barata Fernandes (FAUP).
Actualmente, enquanto membro do Centro de Estudos de Arquitectura e Urbanismo (CEAU - FAUP), integra o Grupo de Investigação ‘Atlas da Casa’ e a equipa do projecto de investigação FCT “Mapping Public Housing: a critical review of the State-subsidised residential architecture in Portugal (1910-1974)”.
Enquanto profissional liberal colaborou com o arquitecto Carlos Prata (2001-2011).

Gisela Lameira (1978) is an architect and researcher at Atlas da Casa (Housing Architectural design and forms of dwelling) of the Centre for Architecture and Urban Studies (FAUP, CEAU). She graduated in architecture from the Faculty of Architecture of the University of Porto (FAUP, 2002) and completed a Master’s Degree in Dwelling and Space Studies from the Faculty of Architecture of the Technical University of Lisbon (FAUTL, 2010) with the thesis “The Sá da Bandeira Street, Porto. Collective dwelling Topologies”. She completed a PhD in Architecture from FAUP (2017) with the thesis “The Oporto Collective Housing Building. Topologies, typologies and housing models in the first half of the XX century”, under the supervision of Francisco Barata Fernandes. Her research includes the development of studies on Architecture and Urban Theory and History, specifically on the genesis and transformation of multifamily housing in Oporto.
Currently, she is a member of the FCT research project “Mapping Public Housing: a critical review of the State-subsidised residential architecture in Portugal (1910-1974).

link DeGóis