Tiago Luis de Noronha LOPES DIAS
vínculo Escola Tècnica Superior d’ Arquitectura del Vallès
email tdiasarq.up.pt
ano 20-10-2017
Chave de associação FCT J042685TZSD (80%)

grupos de investigação   Atlas da Casa - Housing architectural design and forms of dwelling

Tiago Lopes Dias (Porto, 1978) é Arquitecto pela Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto (2004) e Doutor em Teoria e História da Arquitectura pela Universitat Politècnica de Catalunya (2017). Actualmente é Professor Associado no departamento de Teoria e História da Arquitectura da Escola Tècnica Superior d’ Arquitectura del Vallès (ETSAV-UPC), centro onde lecciona em diferentes programas de mestrado.

A sua investigação centra-se nas relações entre teoria, crítica, história e projecto no contexto ocidental do século XX, e mais particularmente no contexto ibérico. Dentro deste vasto campo de interesse situa-se a sua tese de doutoramento, financiada por uma bolsa da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (SFRH/BD/84258/2012) e intitulada “Teoria e desenho da arquitectura em Portugal, 1956-1974: Nuno Portas e Pedro Vieira de Almeida”, classificada com Excel·lent Cum Laude. Uma parte do seu trabalho tem sido apresentada em congressos internacionais e publicada em diferentes suportes editoriais, e está disponível na plataforma Academia.edu.

Da sua carreira académica fazem ainda parte a experiência como Monitor (2002-04) e Professor convidado (2008-09) na FAUP, e as pontuais participações em programas de study abroad como crítico convidado (CIEE, Calgary University, ambas em Barcelona). Integra o CEAU-FAUP desde 2012.

Trabalhou em diferentes escritórios de arquitectura no Porto e em Barcelona, e colaborou na organização do Prémio de Arquitectura Contemporânea da U.E. 2007 Mies van der Rohe.

Tiago Lopes Dias (Porto, Portugal, 1978) holds a Bachelor degree in architecture from the University of Porto School of Architecture – FAUP (2004) and a PhD in Theory and History of Architecture from the Polytechnic University of Catalonia - UPC (2017). He is currently Associate Professor in the Department of Theory and History of Architecture of the Vallés School of Architecture (ETSAV-UPC), where he teaches in different master’s programs.

His research focuses on the relations between theory, criticism, history and design in the Western context of the 20th century, and more particularly in the Iberian context. Within this vast field of interest is his PhD thesis, funded by a grant from the Portuguese Foundation for Science and Technology - FCT and titled “Architectural theory and design in Portugal, 1956-1974: Nuno Portas and Pedro Vieira de Almeida”. Part of his work has been presented at international conferences and published in different editorial media, and is available at Academia.edu.

His academic career also includes experiences as Monitor (2002-04) and Invited Professor (2008-09) at FAUP, and Guest Critic in study abroad programs as CIEE and Calgary University, both in Barcelona. He has been a member of CEAU-FAUP since 2012.

He worked in several offices in Porto and Barcelona, and also at the Mies van der Rohe Foundation for the organization of the European Union Prize for Contemporary Architecture 2007.