Marta ROCHA Moreira
categoria Assistente
email mrochaarq.up.pt
ano 16/02/2017
Chave de associação FCT J001591VG3L9 (35%)

grupos de investigação   Atlas da Casa - Housing architectural design and forms of dwelling

Marta Rocha (Porto, 1977) é arquitecta (FAUP, 2001), Mestre em 'Metodologias de Intervenção no Património Arquitectónico' (FAUP, 2007), e Doutora em Arquitectura (FAUP, 2017).
Elaborou a dissertação “Da casa ao museu: adaptações arquitectónicas nas casas-museu em Portugal” (Bolsa FCT. Fundação para a Ciência e a Tecnologia: SFRH/BM/16712/2004 e Melhor Trabalho de Museologia 2007 - Prémio APOM. Associação Portuguesa de Museologia), e desenvolveu a tese de doutoramento “O Valor do Tempo. O Programa Intelectual e Arquitectónico de Raul Lino” (Bolsa FCT. Fundação para a Ciência e a Tecnologia: SFRH/BD/68336/2010).

Entre 1999 e 2001, estudou na École d'Architecture de Nancy, em França, e trabalhou no atelier de Emmanuelle e Laurent Beaudouin. De regresso ao Porto dedicou-se a diversos projectos de arquitectura em co-autoria com o arquitecto Fabien Vacelet (2001-2009), tendo a obra da CASA RV recebido o 1.º Prémio Nacional de Arquitectura em Madeira (PNAM’15) da Associação das Indústrias de Madeira e Mobiliário em Portugal.

Actualmente é Professora Auxiliar da Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto.

Iniciou actividade docente na FAUP nos anos de 2001 a 2003 como Monitora de Projecto III do curso de Licenciatura em Arquitectura, e desde Setembro de 2006 pertence à equipa de docentes da unidade curricular Projeto 3 do Mestrado Integrado em Arquitectura (MIARQ-FAUP).

Desde 2009 integra o grupo de investigação Atlas da Casa do Centro de Estudos de Arquitetura e Urbanismo (CEAU/FAUP), onde colabora nos projectos “Habitação Plurifamiliar: teoria, projecto e ensino”, “Narrativas do projecto educativo em Arquitectura” e “Mapa da Habitação: Reflexão crítica sobre a arquitectura habitacional apoiada pelo Estado em Portugal (1910-1974)” – I&D/FCT : P2020-PTDC/CPC-HAT/1688/2014.

Marta Rocha (Oporto, 1977) is an architect (FAUP, 2001), Master in “Intervention Methodologies in Architectural Heritage” (FAUP, 2007), and PhD in Architecture (FAUP, 2017).

She wrote the dissertation “From the house to the museum: architectural adaptations in the house museums in Portugal” (FCT Scholarship. Fundação para a Ciência e a Tecnologia: SFRH/BM/16712/2004 and Best Museology Work 2007 – APOM Award. Portuguese Museology Association), and the PhD thesis “The value of time. Raul Lino’s Intellectual and Architectural Approach” (FCT Scholarship. Fundação para a Ciência e a Tecnologia: SFRH/BD/68336/2010).

Between 1999 and 2001 she studied at the École d’Architecture de Nancy, France, and worked at the atelier of Emmanuelle and Laurent Beaudouin. After returning to Oporto she focused on several architecture projects co-authored with architect Fabien Vacelet (2001-2009), the House RV edifice having received the 1st National Award of Wood Architecture (PNAM’15) of the Association of Industries of Wood and Furniture Portugal.

She is currently Assistant Professor at the Faculty of Architecture of the University of Porto.

She started lecturing at FAUP between 2001 and 2003 as Teaching Assistant of Project III of the Degree in Architecture, and since September 2006 has been a part of the teaching corps of the curricular unity Project 3 of the Integrated Master in Architecture (MIARQ-FAUP).

Since 2009 she is a member of the research group Atlas da Casa – Housing Architectural Design and Forms of Dwelling, at the Centre for Studies in Architecture and Urbanism (CEAU/FAUP), where she collaborates on the projects “Multifamily dwelling: theory, design and teaching”, “Narratives of the Architectural Educational”, and “Mapping Public Housing: a critical review of the State-subsidized residential architecture in Portugal (1910-1974)” – I&D/FCT: P2020-PTDC/CPC-HAT/1688/2014.