Eliseu Manuel Vieira GONÇALVES
categoria Professor Auxiliar
email egoncalvesarq.up.pt
ano 01-01-2010
Chave de associação FCT J5377471KEST (35%)

grupos de investigação   Atlas da Casa - Housing architectural design and forms of dwelling

Eliseu Gonçalves é arquitecto, diplomado em 1994 pela Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto (FAUP). -Prémio Fundação Eng. António de Almeida. Desde 1999 é docente na FAUP na área científica Tecnologia da Construção.
Da sua actividade profissional no âmbito da Arquitectura e do Urbanismo destaca-se a requalificação das frentes ribeirinhas do Porto e Vila do Conde (com o arquitecto Manuel Fernandes de Sá) e diversos projectos construídos, sobretudo, na zona norte de Portugal.
No âmbito dos seus interesses e investigação académica, tem dado especial atenção à relação entre o projeto de Arquitetura e a Construção a partir dos seguintes temas: arquitetura industrial portuguesa (história do betão armado - itinerários e tecnologias no contexto do modernismo); a especialização do saber (arquitetos e engenheiros na passagem da ‘cultura da compressão’ para a ‘cultura da tração’); infraestruturação da casa e conforto moderno na primeira metade do século XX.
Em 2015 defendeu tese de doutoramento sobre a habitação operária construída no Porto no primeiro terço do século passado, aprovada por unanimidade com distinção.
Desde 2009 é membro do grupo de investigação Atlas da Casa do Centro de Estudos de Arquitetura e Urbanismo CEAU/FAUP. Actualmente é investigador coordenador do projecto I&D/FCT, Mapa da Habitação: Reflexão crítica sobre a arquitectura habitacional apoiada pelo Estado em Portugal (1910-1974) - P2020-PTDC/CPC-HAT/1688/2014.

Eliseu Gonçalves is an architect graduated in 1994 at the School of Architecture, University of Porto (FAUP). He won the António de Almeida Foundation Prize. Since 1999 he is assistant professor at the Building Construction department - FAUP.
From his architectural work pointing out the requalification of the Oporto and Vila do Conde riverfronts (both, with architect Manuel Fernandes de Sá) and several houses in northern Portugal.
Within their interests and academic research, he has given special attention to architectural and construction culture relationship, from the following topics: Portuguese industrial architecture (concrete history - itineraries and technologies in modernism context), the specialization of knowledge (architects and engineers between 'compression culture' and 'traction culture'); housing supports and modern comfort in the first half of the twentieth century.
In 2005 he concluded the scientific and pedagogical research work titled "The language of gravity. Reflections on structural elements design and architecture education".
His PHD thesis was about working-class housing in Oporto in the beginning of the last century. Part of this research has been presented at conferences and journals.
Since 2009 he is a member of the research group Atlas da Casa - Housing architectural design and forms of dwelling, from the Center for Architecture and Urban Studies [CEAU] at Faculty of Architecture, University of Porto. He is currently coordinator of the researcher project Mapping Public Housing - A critical review of the State-subsidized residential architecture in Portugal (1910-1974).

link DeGóis