Leticia Cabeçadas do CARMO
categoria Voluntário
vínculo Sem Vínculo
email leticiacarmohotmail.com
Chave de associação FCT J6967065jZ3v (20%)

grupos de investigação   Centro de Comunicação e Representação Espacial - Center for Communication and Spatial Representation

Doutorada no laboratório de sociologia urbana da École Doctorale d’Architecture & Sciences de la Ville da École polytechnique fédérale de Lausanne (Suíça, 2016), interessa-se por diversos temas – práticas espaciais, arquitecturas informais, estética visual, cultura alternativa, políticas urbanas e culturais – e metodologias de análise apoiadas por suportes visuais – fotografia, desenho, cartografia.  A sua tese intitulada “Resistance & Compromise – Spatial & Aesthetic approaches of Alternative Cultural Spaces in Lisbon, Ljubljana & Geneva”, é um trabalho de arquitectura, cultura e sociologia urbana. Foi colaboradora científica do projecto “Creative Cities and Counter-Cultures” (2013-2017, Lasur/EDAR/EPFL) e assistente de alguns cursos do Mestrado em Arquitectura (EPFL).
Arquitecta formada pelo Instituto Superior Técnico de Lisboa (IST, 2008; Erasmus em Ljubljana), colaborou com diversos ateliers de arquitectura na Suíça e em Portugal  (ASG, WAS, Acarré) e com o colectivo fabric|ch (arquitectura, interacção, investigação) entre 2008-2011. Foi coordenadora da associação Ville en tête (2017), desenvolvendo e participando em projectos de mediação pedagógica de sensibilização do ambiente construído a crianças. Em paralelo, tem vindo a realizar  projectos de ilustração, fotografia, artes plásticas e teatro de marionetas.
Colabora actualmente com o CCRE-CEAU-FAUP e scopio Editions na consultoria a diversos projectos, sendo colaboradora do AAi2 Lab.

PhD accomplished at the Urban Sociology Laboratory of the École Doctorale d'Architecture & Sciences de la Ville da École polytechnique fédérale de Lausanne (Switzerland, 2016), Letícia is interested in various topics - spatial practices, informal architectures, visual aesthetics, alternative culture, urban and cultural policies. Her analysis methodologies are supported by visual supports – photography, drawing, cartography. Her thesis entitled "Resistance & Compromise - Spatial & Aesthetic approaches of Alternative Cultural Spaces in Lisbon, Ljubljana & Geneva" is a work of architecture, culture and urban sociology. She was scientific collaborator of the project "Creative Cities and Counter-Cultures" (2013-2017, Lasur/EDAR/EPFL) and assistant of some Master courses (EPFL).
An architect graduated by Instituto Superior Técnico de Lisboa (2008; Erasmus in Ljubljana), she collaborated with several architecture studios in Switzerland and Portugal (ASG, WAS, Acarré) and with the collective fabric¦ch (architecture, interaction, research) between 2008-2011. She was coordinator of the association Ville en tête (2017), developing and participating in pedagogical mediation projects to raise the awareness of the built environment for children. In parallel, she has been carrying out projects of illustration, photography, plastic arts and puppet theatre.
She currently collaborates with the CCRE-CEAU-FAUP and AAi2 Lab in several projects.

link DeGóis