Maria Sofia Teixeira Gomes dos SANTOS
categoria Assistente Convidada
email mssantosarq.up.pt
ano 15-01-2018
Chave de associação FCT J583062g5qhn (35%)

grupos de investigação   Arquitetura: Teoria, Projeto, História - Architecture: Theory, Project and History

Maria Sofia Santos (Porto, 1984) é arquitecta doutorada pela FAUP (2018), tendo desenvolvido Tese de Doutoramento de título "Porta Nova da Alhambra: das razões profundas do projecto no tempo longo do processo de criação arquitectónica". Licenciou-se pela FAUP (2009), tendo concluído o curso com Prova Final intitulada "Do indivíduo no espaço ao espaço do indivíduo". Frequentou a KTH Arkitekturskolan de Estocolmo ao abrigo do Programa Erasmus (2006/2007). Participou em projectos de Arquitectura, como estagiária e colaboradora, em ateliers de Cannatà&Fernandes, Camilo Rebelo e Joaquim Portela. Foi monitora da disciplina de Projecto II (LARQ-FAUP, 2008/2009). No âmbito do grupo de investigação "Arquitectura: Teoria, Projecto, História" do CEAU-FAUP colaborou no projecto de investigação "Cadernos de Viagem". É investigadora do CEAU-FAUP desde 2013. Orienta trabalhos de investigação de desenvolvimento anual e Dissertações de MIARQ. É docente desde 2010 da UC História da Arquitectura Portuguesa (MIARQ-FAUP). Tem como áreas de interesse Teoria e História do Projecto, Processos criativos em Arquitectura e História da Arquitectura Portuguesa.

Maria Sofia Santos (Porto, 1984) is an architect with a PhD degree from the Doctoral Program of Architecture School of the University of Porto (PDA-FAUP, 2018). She has developed a Doctoral Thesis titled "Porta Nova da Alhambra: from the deep reasons of the project in the long time of the architectural creation process." Graduated from FAUP (2009), she has completed the course with a Final Thesis entitled "From the individual in space to the space of the individual". She attended the Architecture School of Royal Institute of Technology (KTH) in Stockholm under the Erasmus Program (2006/2007). She participated in projects of Architecture, as intern and collaborator, in Cannatà & Fernandes, Camilo Rebelo Arq. and Joaquim Portela Arq.. She was tutor of Project II (Design Unit II, LARQ-FAUP, 2008/2009). Within the framework of the research group "Architecture: Theory, Project, History" of CEAU-FAUP she collaborated in the research project "Travel Sketchbooks". She is an integrated researcher at Centre for Studies in Architecture and Urbanism (CEAU-FAUP) since 2013. She guides research and Master Thesis in Architecture. Since 2010, she is invited professor in History of Portuguese Architecture at the Master Degree in Architecture (MIARQ-FAUP). Her areas of interest are Theory and History of the Project, Creative Processes in Architecture and History of Portuguese Architecture.

link DeGóis
download do CV